Szukaj na tym blogu

piątek, 1 czerwca 2012

Simson SR 50

Oznaczenie SR50 obejmuje rodzinę skuterów Simson, które zastąpiły produkowany wcześniej model KR51/2. Oznaczenie SR pochodzi od słów Simson Roller czyli "Simson Skuter". W czasie konstruowania projektu początkowo planowano jedynie modernizację modelu KR51/2 pod oznaczeniem KR52 lub KR70 (prototyp tego modelu można zobaczyć w muzeum motocykli w Suhl), jednak zdecydowano się na zupełnie nową konstrukcję. Opracowali ją Clauss Dietel i Lutz Rudolph w roku 1985. Skuter otrzymał złote medale na targach w Lipsku, Brnie i Poznaniu. Seryjną produkcję rozpoczęto w 1986 roku, z dzienną produkcją 200 sztuk.
Wszystkie skutery z tej rodziny były wyposażone w dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu M531/541 o pojemności 50cm³ (jedynie wersja SR80 miała zwiększoną pojemność) i trzy lub czterobiegową skrzynię biegów. Zmiana biegu odbywa się lewą stopą, jednak w odróżnieniu od modelu KR51 i motocykli zmiana biegu odbywa się przez przesunięcie do przodu lub do tyłu pionowo umieszczonej dźwigni zmiany biegów w przedniej części podnóżka. Włączenie pierwszego biegu następuje po przesunięciu dźwigni do przodu, włączenie drugiego i kolejnych biegów - przez przesunięcie dźwigni do tyłu. Uruchomienie tylnego hamulca odbywa się prawą stopą, dźwignią umieszczoną blisko ramy pojazdu. Obie dźwignie są wysoko umieszczone, dzięki czemu można wygodnie trzymać stopy pod dźwigniami, blisko przednich owiewek. Jednocześnie takie rozwiązanie nieznacznie utrudnia obsługę w stosunku do tradycyjnego rozwiązania mokików S51.
Silnik umieszczono centralnie, bardzo nisko. Układ wydechowy poprowadzono pod prawym podnóżkiem. W podwoziu zastosowano ramę skonstruowaną ze spawanych elementów tłoczonych z blachy stalowej, która jednocześnie tworzy całą bryłę nadwozia skutera. Zawieszenie przednie to widelec teleskopowy, znany z modelu S51. Koła wytłaczane ze stali mają rozmiar 12 cali, wyposażono je w opony o szerokości 3 cale. Podwozie ma mały prześwit (ok. 130 mm) oraz nisko umieszczony środek ciężkości, rozkład mas przód-tył wynosi około 40:60. W nadwoziu po raz pierwszy użyto elementów nadwozia produkowanych z tworzyw sztucznych, obudowę przedniej lampy i licznika, osłony silnika i instalacji oraz tylny błotnik. Pod siedzeniem kierowcy umieszczono zbiornik paliwa o pojemności 6,5 litrów, którego wyeksponowano na tle bryły nadwozia. W tylnej części, pod siedzeniem umieszczono niewielkich rozmiarów schowek na narzędzia. Pod kierownicą umieszczono hak na torbę z zakupami. Przewidziano zabezpieczenie przeciwkradzieżowe kasku - przy główce ramy jest bolec na którym można powiesić kask za sprzączki, kask zabezpiecza się po przekręceniu i zablokowaniu kierownicy.
Do skutera można było dokupić kufer boczny Pneumant tour 26s (KTA BAG-Nr. 2146) o pojemności 26 l i maksymalnej ładowności 7 kg, którego można było założyć na stelażu bagażnika seryjnie montowanym w wybranych modelach od połowy 1988 roku. W starszych modelach montowano bagażniki boczne nieprzystosowane do montażu bocznego kufra. Ze względu na nożny starter nie przewidziano montażu kufra po lewej stronie pojazdu, dopiero później do modeli Gamma, a następnie Star Classic możliwe było dokupienie stelaża na lewą stronę. W późniejszym okresie dostępny był kufer centralny, do którego przy montażu konieczna była zmiana stelaża tylnych lamp (lub uchwytu pasażera w modelach Gamma). Dostępne było także siedzenie dziecięce (dziecko siedziało przed kierowcą), średniej wielkości przednia szyba, osłona na nogi oraz przyczepka motorowerowa MWH/RB.


Wariant prędkości
60 km/h (do 1992 r.)50 km/h40 km/h (eksport)25 km/h (Mofa)75 km/h (SR 80)
Silnik spalinowy2-suwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem typ M531KF/M541KF, pojemność skokowa 50cm³2-suwowy, jednocylindrowy chłodzony powietrzem typ M742EFS, pojemność skokowa 70cm³
Moc3,7 KM (2,72 kW) przy 5500 obr/min3,3 KM (2,4 kW) przy 5500 obr/min2,45 KM (1,8 kW) przy 4700 obr/min1,56 KM (1,15 kW) przy 4250 obr/min5,6 KM (4,1 kW) przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy5 Nm przy 4800 obr/min4,64 Nm przy 3500 obr/min3,7 Nm przy 4500 obr/min3,45 Nm przy 2750 obr/min6,7 Nm przy 5500 obr/min
Zużycie paliwa2,4 l/100km przy 60 km/h2,4 l/100km przy 50 km/hb.d.1,9 l/100km przy 25 km/hŚrednie 2,5 l/100km
ok. 3 l/100km przy 75 km/h
Średnica cylindra38 mm45 mm
Skok tłoka44 mm
Stopień sprężania9,5:110,5:1
Kąt wyprzedzenia zapłonu1,8 mm przed GMP1,4 mm przed GMP
Odstęp elektrod świecy zapłonowej0,4 mm
GaźnikBVF 16N3-2
Bing 17/15/1104
Bing 17/15/1106BVF 16N3-12
Bing 17/14/1108
Bing 17/10/121BVF 16N3-3
Bing 17/15/1102
SmarowanieMieszanka benzyny z olejem w stosunku 1:50 (1:33 w okresie docierania)
Przełożenie wał silnika - sprzęgło3,25 (20/65)2,95 (21/62)
Skrzynia biegów4 lub 3 biegi3 biegi4 biegi
Przełożenia skrzyni 3 biegowej1 bieg - 4,4 (10/44)
2 bieg - 2,23 (17/38)
3 bieg - 1,54 (22/34)
-
Przełożenia skrzyni 4 biegowej1 bieg - 4,4 (10/44)
2 bieg - 2,5 (16/40)
3 bieg - 1,89 (19/36)
4 bieg - 1,54 (22/34)
-1 bieg - 4,4 (10/44)
2 bieg - 2,5 (16/40)
3 bieg - 1,80 (20/36)
4 bieg - 1,39 (23/32)
Przeniesienie napędułańcuch typ 086 (1/2" x 5,2), 94 ogniwłańcuch typ 086 (1/2" x 5,2), 104 ogniw (bez pełnej osłony łańcucha)łańcuch typ 086 (1/2" x 5,2), 94 ogniw
Przełożenie wyprowadzenia napędu1,94 (16/31)2,06 (15/31)2,21 (14/31)3,4 (15/51)1,94 (16/31)
Instalacja elektryczna6V lub 12V12V
Skok zawieszeniaprzód: 130 mm (150 mm w Star Classic)
tył: 85 mm
Ogumienie3,00 x 12" Pneumant K35 (NRD), Pneumant K38 (NRD/Niemcy), Heidenau K38 (Niemcy)
wzgl. 90/90-12 54J Heidenau w modelach Star Classic[5]
Ciśnienie w oponachprzód: solo 1,25 bar, z pasażerem 1,25 bar
tył: solo 2 bar, z pasażerem 2,5 bar
Hamulceprzód: bębnowe systemu Simplex 125 mm lub tarczowe 220 mm
tył: bębnowe systemu Simplex 125mm
Pojemność zbiornika paliwa6,5 l (w tym rezerwa 0,8 l)
Masa80 - 88 kg w zależności od wyposażenia, 88 - 91 kg w modelach Gamma
Dopuszczalna masa całkowita260 kg210 kg260 kg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz